Rebranding s vizijom: Unit mijenja pravila igre u hrvatskom IT-ju
24.04.2025.
Stipan Rimac prezentira novu brand strategiju Unita

Unit Croatia novo je ime, stare udruge – CISEx. Promjena imena iz CISEx ili punim imenom Udruga nezavisnih hrvatskih izvoznica softvera u Unit, već prvom asocijacijom, ukazuje da slijede velike promjene. Mijenja se misija, cilj, vizija odnosno cjelokupna strategija Udruge. Tu odluku donijelo je novo vodstvo koje je preuzelo upravljanje Udrugom prije godinu dana, a taj posao povjerili su Stipanu Rimcu, brend konzultantu iz Trawelta, tvrtke koja je ujedno i članica Udruge. Stoga smo s njim i razgovarali o rebrandingu i strateškim izmjenama i dopunama koje će Udruga promicati. Inače, Udruga koja je osnovana u siječnju 2011. godine, tada, je imala specifičan cilj - promicanja neovisnih tvrtki izvoznica softvera. Do danas je okupila više od 260 članova bilo pravnih ili fizičkih osoba, a po novom, širi svoju ulogu i doseg uz ambiciozne plave da postane krovna udruga ICT industrije.

Udruga CISEx imala je prepoznatljiv identitet i specifičnu misiju. Pretpostavljam da je jedan od ključnih razloga za rebranding izlazak iz nišne zone okupljanja samo tvrtki izvoznica softvera i širenje dosega. Koji su još faktori utjecali na odluku o promjeni imena u Unit Croatia?

Potrebno je razumjeti kontekst u kojem je nastao dosadašnji model funkcioniranja udruge. Bilo je to u periodu 2011. godine kada su, netom nakon ekonomske krize, domaće tvrtke vidjele izvoz kao jedinu mogućnost za opstanak, ali i priliku za zbiti redove uslijed nepovezanosti sektora, kao i slabe participacije predstavnika sektora u državnim i lokalnim tijelima. Kako bi odgovorili na te izazove, počeli su se okupljati i formirati CISEx. Samo ime je akronim te objašnjava tu početnu ideju. Ta ideja i ime, kao i borbeni, zaštitnički duh, odraz su tog vremena i potreba IT zajednice i na njega smo s velikim poštovanjem gledali tijekom cijelog procesa. Međutim, tijekom godina brend kao takav bio je neaktivan zbog čega ga je trebalo revitalizirati i prilagoditi kontekstu vremena.

Znači, idete u korak s vremenom, i na neki način prerasli ste CISEx.

Da, jer današnje okolnosti tržišta su se u potpunosti promijenile. Tehnologija je, geopolitički gledano, presudan strateški resurs za svaku državu bez kojeg nema novih prilika, nema gospodarskog rasta, nema inovacija. Zato je više nego ikad važno imati nezavisnu zajednicu koja će na jednom mjestu pružati priliku za učenje, spajanje, otvaranje novih prilika, ali i koja će štiti interes same industrije na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Uključujući i sve ljude koji su dio nje. Jedan od najzanimljivijih informacija koju smo saznali u fazi istraživanja je da hrvatsku IT zajednicu čini otprilike oko 30 tisuća pojedinaca, što je  u razini srednje velike kompanije u SAD-u. Kada se tako stvari postave u perspektivu, jasno je da hrvatska IT zajednica ima samo jednu mogućnost – ujediniti se kako bi zajedničkim snagama mogli odgovoriti na sve intenzivnije eksterne promjene i otvarati se globalnim prilikama.

Promjena imena bila je, pretpostavljam, logičan potez?

Što se tiče promjene imena, ime CISEx je bilo opterećeno negativnim konotacijama (jasno je svima prilikom izgovora koje su) što predstavlja veliki izazov prilikom predstavljanja udruge, poglavito u internacionalnim prilikama. Osim toga, vezano je isključivo uz izvoznike softvera, što je ograničavalo mogućnost rasta broja članova te je stvaralo konfuziju u komunikaciji i kriteriju za primanje novih članova. To su u principu ključni razlozi promjene imena.

Kako je izgledao proces donošenja odluke o novom smjeru Udruge? Tko je sve bio uključen i koji su bili prvi ključni koraci?

Uključen je bio cijeli upravni odbor, na čelu s predsjednikom udruge Ivanom Bešlićem, inače suosnivačem tvrtke Sofascore. Donošenje odluka je njihova odgovornost, ali im je kroz cijeli proces bilo važno poslušati i mišljenje članova. Tako je u samom početku projekta organizirano slanje strukturiranog upitnika kako bi dobili njihovo mišljenje i dodatne sugestije na ovu temu. Dinamika rada se zasnivala na više zajedničkih sastanaka, putem kojih smo polako počeli otkrivati što je nova stvarnost za udrugu te oblikovati strategiju za nadolazeće godine. Uz upravni odbor, u fazi istraživanja odradili smo intervjue s nizom pojedinaca koji su na različite načine uključeni u rad udruge ili IT industriju kako bismo mogli dobiti što objektivniju sliku o samoj udruzi. To se također pokazalo jako korisnim jer su nam njihovi odgovori dali još jasniju potvrdu da je promjena neminovna.
Raditi promjenu nikada nije lako, ali kao ključni korak izdvojio bih trenutak kada su svi involvirani prihvatili da je ona neizbježna te osjetili da je ono što dolazi zapravo puno uzbudljivije i veće od trenutačne stvarnosti. U tom trenu, cijeli proces postao je još dinamičniji i entuzijastičan, zbilja jedno jako pozitivno iskustvo rada.


Koja je točno vaša uloga u ovoj transformaciji, s obzirom da ste ujedno i član Udruge? Jeste li sudjelovali u kreiranju novih smjernica ili je vaš zadatak primarno provedba već donesenih odluka?

Moja uloga je bila kreirati brend strategiju na tragu svih informacija koje sam dobio od  upravnog odbora, ali i istraživanja kojeg uvijek provodimo u početku projekta, a na temelju kojih donosimo zaključke relevantne za brend. U ovom slučaju, glavni outputi strategije su podijeljeni na dva ključna dijela. Prvi je bio osmisliti koncept brenda na temelju kojega smo kreirali novi identitet i ime, a drugi je bio definirati konkretne smjernice za nadogradnju programa rada udruge kako bismo mogli još snažnije utjecati na privlačenje novih članova i otvaranje novih prostora rast i razvoj udruge. Brending je tip projekta koji uvijek podrazumijeva aktivnu suradnju. Klijent mora dati svoj poslovni input i viziju, ali je zadatak stratega na temelju tih informacija stvoriti jedinstveni okvir koji će brend odvesti u nesaturirani prostor te mu osigurati mehanizme za upravljanje i naravno rast.

Kako ste odabrali novo ime? Koliko ste prijedloga razmatrali i koje su bile alternative i je li ime jednoglasno odabrano procesu?

Novo ime je odabrano između više od desetak njih koja su prezentirana. Govoreći iz iskustva, imenovanje je dosta delikatna, pomalo subjektivna domena, pa nikada nije lako doći do jednoglasne odluke. Ipak, kada je prezentiran Unit (punim imenom Unit Croatia) kao ime, svi su se brzo poistovjetili s njime te je odabrano u roku od nekoliko dana. Upravni odbor na čelu s predsjednikom je odmah prepoznao njegov potencijal. Moram istaknuti njihov presudan doprinos u odabiru imena.

Samo ime sugerira ambiciju okupljanja većeg broja članova. Planirate li postati krovna udruga hrvatskog IT-ja?

Točno, ovaj rebranding nije samo vizualna promjena, nego podrazumijeva i novu ulogu udruge. Ona više nije isključivo usmjerena na izvoznike softwarea, nego se orijentira na ujedinjavanje čitavog hrvatskog IT-a. Unit je otvoren je ka svim dionicima, zaposlenicima, entuzijastima iz svih područja IT-a i šire koji žele doprinijeti unaprjeđenju i prosperitetu industrije. S takvom vizijom, dolazi i odgovornost koju je udruga spremna preuzeti, a to je upravo postati krovna udruga cjelokupnog hrvatskog IT-a. Samo ime UNIT u principu nosi značenje ujedinjenog IT-a Hrvatske. Tako da je osnova premisa i nova paradigma rada udruge utjelovljena i u samom imenu.

Uključuje li Unit samo IT tvrtke, ili i onaj T, koji označava telekomunikacije ili pak predstavništva stranih vlasnika, koja je krajnji cilj?

Uključuje sve tvrtke i pojedince, bez obzira jesu li iz IT-a ili ICT-a. U startu projekta smo o ovome jako puno razgovarali i raspravljali, pri čemu se postigao konsenzus da idemo putem strategije stvaranja vrijednosti i rasta. Logika iza te odluke je jednostavna i zapravo dugoročno zdrava - okvirno 30 tisuća  zaposlenih u sektoru koji danas mogu raditi unutar jednog dijela sektora, a sutra prijeći u sasvim novi dio industrije ili mijenjati radne pozicije unutar istog sektora. Isto tako i za tvrtke koje mogu pivotirati, proširiti se u različite sektore poslovanja, a ne biti isključivo vezane za jednu domenu. Za sve njih želimo da su dio naše zajednice te da se u svakom trenutku svoga puta i razvoja osjećaju dobrodošlim i prihvaćenim. Iz nove perspektive ciljeva udruge i predstavništva stranih tvrtki, svakako su dobrodošla jer sudjeluju na tržištu i vrlo vjerojatno će domaći talent raditi za njih, tako da na to treba gledati kao priliku za rast, učenje, razmjenu ideja te mogućnost otvaranja novih prilika i izlaska u svijet. Ovo su sve vrijednosti koje novom vizijom Unit podržava.

Kako će se nova misija i vizija Udruge odraziti na postojeće i buduće članove? Hoće li biti novih usluga, programa podrške ili promjena u uvjetima članstva, strukturi i organizaciji?

Svakako da će se odraziti, to i je ključ cjelokupne promjene. U planu je intenziviranje rada udruge te kreiranje programa rada koji će obuhvatiti ključna strateška područja i aktivnosti od edukacija do otvaranja novih prilika u inozemstvu. Kako ne bih previše otkrivao jer se na ovome još detaljnije radi, upravni odbor na čelu s predsjednikom će u pravo vrijeme dati puno konkretnije odgovore.

U planovima se spominje profesionalizacija Udruge. Što se konkretno pod time podrazumijeva i kako će to izgledati u praksi?

U suštini, ideja je da se u bliskoj budućnosti udruga više ne vodi na volonterskoj razini, već da u njoj rade plaćeni profesionalci koji će joj biti posvećeni svakodnevno i odgovorno, u punom radnom vremenu. Time bismo uveli novu razinu ozbiljnosti u upravljanje i provedbu jasno definiranih ciljeva. Da bi se to dogodilo potrebno je osigurati stabilno financiranje kroz članarine, projekte, partnerstva i drugih izvora. Profesionalizacijom možemo članovima pružiti još više vrijednosti, brže se razvijati i prilagođavati tržišnim okolnostima, te snažnije utjecati na razvoj hrvatske tech industrije.

Kako će Unit Croatia podržati hrvatske softverske tvrtke u širenju na međunarodna tržišta?

Cilj je pružiti članovima podršku u svim fazama širenja na međunarodna tržišta od edukacije i informiranja do konkretnih aktivnosti. Planiramo organizirati radionice, predavanja i mentorska savjetovanja  s domaćim i stranim stručnjacima, kako bismo članovima prenijeli ključna znanja i iskustva. Također plan je aktivno raditi na umrežavanju s relevantnim međunarodnim partnerima i organizacijama te stvarati prilike za sudjelovanje na globalnim događanjima, projektima i inicijativama. Kroz takve aktivnosti želimo članovima olakšati pristup novim tržištima i povećati njihovu globalnu vidljivost i konkurentnost. Ovo je samo jedna od planiranih aktivnosti koje predstoji implementirati u narednim fazama razvoja udruge, ali svakako je odličan razlog za postati novim članom Unita.

Planirate li aktivnije zagovarati određene zakonodavne promjene u korist IT sektora? Ako da, koje su ključne teme koje biste željeli otvoriti?

Plan rada udruge svakako uključuje aktivan angažman oko zakonodavnih pitanja koje su relevantne za našu industriju. Jedan od ključnih ciljeva je osigurati zdravo poslovno okruženje kako bi hrvatski IT mogao stvarati nove vrijednosti i zdravo razvijati. Jedan od primjera je nedavni sastanak upravnog odbora udruge s Damirom Habijanom, ministrom pravosuđa, uprave i digitalne transformacije. U sklopu sastanka izdvojile su se teme rastućih troškova rada te spor i neučinkovit administrativni sustav, koji često prisiljava vlasnike IT kompanija na otvaranje vanjskih podružnica ili čak seljenje poslovanja u druge zemlje. To je jedan od primjera aktivnosti i konkretnih tema koje su uteg u radu IT sektora, a koje je potrebno adresirati i riješiti.

Kako će se rebranding komunicirati postojećim i potencijalnim članovima te široj javnosti?Odnosno što sve obuhvaća rebranding? I koliko je novaca u to uloženo i čijeg?

U sklopu predstavljanja rebrandinga organizirat će se Renuion Meetup na kojem će biti predstavljen nova vizija, ime i vizualni identitet udruge. U sklopu rebrandinga bit će predstavljena i nova web stranica, kao važna dodirna točka sa svim postojećim I budućim članovima. Nakon toga slijedi faza aktivne komunikacije koja će se provoditi primarno putem organiziranih evenata, PR-a i društvenih mreža putem kojih će se komunicirati o aktivnostima i promjenama. O budžetu, to je pitanje za Upravni odbor.

Kakav dugoročan utjecaj očekujete da će ova transformacija imati na hrvatski tehnološki ekosustav?

Za sve treba vrijeme i rad, ali s ovakvim ozbiljnim pristupom i strateški promišljenim radom upravnog odbora, vjerujem da će se rezultati vrlo brzo početi pokazivati. Teško je prognozirati što će se dugoročno dogoditi jer živimo u poprilično volatilnim vremenima, ali za očekivati je homogenizaciju cijele industrije, jačanje otpornosti te rast i napredak u svakom smislu.

Kako Unit Croatia vidi budućnost hrvatske IT industrije u narednih deset godina?

Zapravo bi bilo odlično pitanje bilo kako vidimo Hrvatsku za 10 godina? To je gospodarski snažna i otporna zemlja koja svoj rast i napredak temelji na znanju i inovacijama koje su rezultat visoko-kvalitetne, napredne i globalno prepoznatljive IT industrije. Zadatak Unit Croatia je dati sve od sebe da pomogne u stvaranju takve IT industrije, to je budućnost za sve nas.

Mislite li da će ova promjena potaknuti veći angažman IT tvrtki unutar Udruge?

Apsolutno hoće, ali bih za svaki slučaj dodao malo dublje objašnjenje. Da bi vizija zaživjela na njoj je potrebno temeljito i predano raditi, inače sve ostaje na deklarativnoj razini. To zahtjeva vrijeme, jako puno rada i truda, a upravo je udruga ta koja mora uložiti taj napor. Moja sigurnost u odgovor temelji se na svim ljudima uključenim u projekt. Prisutna je ogromna energija i entuzijazam, tako da ne sumnjam da će rezultat rada biti zadovoljavajući.

Ako biste morali sažeti poruku i misiju Unit Croatia u jednoj rečenici, kako bi ona glasila?

U komunikacijskom smislu slogan je Ujedinjeni IT Hrvatske, u onom još emocionalnoj varijanti Ujedinjeni možemo najviše. Kada si jedan možeš daleko, ali kada si u društvu onih koji na sličan način razmišljaju i najvažnije djeluju, onda ne postoji granica mogućnosti.

logo
Prati nas
Kontakt
Vrbani 4, 10000 Zagreb

Unit Croatia je jedna od najvećih i najutjecajnijih udruga u Hrvatskoj čija je misija ujediniti, povezati, osnažiti i unaprijediti cijelu IT industriju, čineći je prepoznatljivom i konkurentnom na globalnoj sceni. Kao nasljednik udruge CISEx, osnovane 2011. godine, Unit nastavlja graditi na čvrsto postavljenim temeljima.

© 2025 Unit Croatia (osim gdje je drugačije navedeno). Sva prava pridržana. |